woensdag 21-06, dag 16: Anchorage en start van de landreis.

21 juni 2023 - Talkeetna, Alaska, Verenigde Staten

vannacht geslapen: Sheraton Anchorage hotel.

Op de agenda: huurauto ophalen en rit naar Talkeetna.

Na het ontbijt nemen we afscheid van een aantal medereizigers met wie we afgelopen tijd een leuke band hebben opgebouwd en gaan we met de bus naar de autoverhuurder, deze is vlakbij het vliegveld van Anchorage (Ted Stevens) en dus handig voor als we de auto na onze roadtrip weer terug moeten brengen om weer huiswaarts te keren. We krijgen een Jeep Cherokee en wel een witte! Als ik dit verhaal typ zit hij al onder de modderspatten maar dat terzijde. Even wennen aan de automatische versnelling maar dat zit er snel in. Voordat we de George Parks Highway opgaan slaan we nog even wat knabbel- en drinkwerk in en vervolgen we onze weg naar onze eerste overnachting in Talkeetna. Ook hier bij de supermarkt medemensen aan de rand de samenleving die wat willen verkopen om de dag door te komen. Opvallend veel gezien deze dagen in de steden, wat we ook in Vancouver al hadden gezien. Mensen slapend in bushokjes en op banken, mensen die een soort van 'thuis' hebben gecreëerd van dekens en dozen, heel sneu.

Onze eerste stop is bij een 60 meter hoge waterval genaamd Thunderbirds Fall. Het regent maar we gaan er wel voor. Het is maar 2 km heen en terug. De waterval is door de vele bomen die er omheen staan niet meer zo heel goed te zien. Maar ja, we hebben de benen weer even gestrekt en de schoenen vuil gemaakt dus we kunnen zo in de schone auto stappen.

De weg is goed begaanbaar, hier een daar zijn er roadworks en dan staan er veelal meiden met een stopbord die het verkeer regelen. Als het verkeer voorbij is kan het  bord weer in de auto totdat de volgende stop wordt aangekondigd. Langs de weg veel dooie bomen, kale staken die nog rechtop staan. Dit heeft dan weer te maken met aardbeving van 1964 bij Anchorage (9.nogwat op de Richterschaal), hier en daar een paar huizen met heel veel zooi om de hut. Mensen hebben allemaal veel ruimte dus dan gaat dat gemakkelijk, denk ik; het geeft alleen samen met de regen wel een triest aanblik van de eerste kennismaking met het landgebeuren in Alaska. Om 17.00 uur komen we aan in Talkeetna. In het dorpje is het een drukte van jewelste, het is vandaag de 21ste juni en er wordt gefeest omdat het de langste dag van het jaar is (Summer Solstice), hier gaat vandaag de zon niet onder.  We eten een flatbread, babbelen wat met een stel uit Minisota over onze cruise en hoe mooi dat was; hij houdt ook van cruisen en had er al 30 gedaan! Tja.....

Ons hotel ziet er piekfijn uit en morgenochtend gaan we de omgeving wat meer verkennen.

1. Gerard van der Kamp:
    21 juni 2023
    Zo scheep je in en zo zo sta je weer op de vaste wal, beladen met ervaringen en een massa beelden op je netvlies. Leuk jullie te volgen, en ook al gingen wij ri. Noordpool , er kwamen déjà vues voorbij!
    Veel plezier op het nu volgende traject.
    Marion en Gerard.