donderdag 29-06, dag 24: Matanuska, rit naar Palmer.

29 juni 2023 - Matanuska-Susitna Borough, Verenigde Staten

vannacht geslapen: Sheep Mountain Lodge.

Op de agenda: een wandeling met gids op de gletsjer van Matanuska.

We zijn ruim op tijd bij het excursiepunt en gaan met 2 gidsen en 4 anderen naar de Matanuska Gletsjer. Veel aandacht voor veiligheid (op z'n Amerikaans) maar een prachtige wandeling van een paar uur op 600 jaar oud ijs met morene (modder) wat langzaam afglijd naar de Cook Inlet bij Anchorage. Hoewel, dat is niet het hele verhaal; het is een landijs-gletsjer, deze zijn minder oud dan de oceaan-gletsjers en glijden veel langzamer. De Matanuska gletsjer smelt zo'n 5 cm per dag, er komt in de winter onvoldoende sneeuw bij dus per saldo trekt de gletsjer zich terug naar de bron. Het dal wat inmiddels is uitgesleten is indrukkende breed en diep, zie de foto van Raven's Perch van 30-06.

We vervolgen de rit naar Palmer waar we een prachtige Lodge hebben op (toch wel) enige afstand van de stad. We zien (eindelijk) een Golden Eagle [steenarend] en diverse elanden met jong, geheel onbedreigd vlak bij de logde; het halve restaurant stroomt dan leeg om een foto te schieten; allemaal toeristen dus.

Bij deze lodge staan 7 helikopters voor rondvluchten door het enorme gletsjerdal, vanaf 8 uur is het hier een drukte van belang. Vliegen voor transport en voor recreatie is hier normaal; onze bushplane-vlucht van een paar dagen terug was dan ook geweldig. Wij nemen geen helikoptervlucht.

1. Carla:
    29 juni 2023
    Belevenissen tot aan de laatste dag, prachtig!!