vrijdag 30-06, dag 25: Palmer, rit naar Anchorage.

30 juni 2023 - Palmer, Alaska, Verenigde Staten

vannacht geslapen: Alaska Glacier Lodge.

Op de agenda: vrije dag, Palmer verkennen.

Vanmorgen gewekt door de eerste helikopters die hun rondvlucht gaan maken. Ontbijt in de Raven's Perch, de zon moet nog door de bewolking prikken ...

We moeten een keuze maken vandaag, niet alles wat we kunnen doen past in de tijd. Nog 70 kilometer naar Anchorage en dan afbouwen. Het wordt de vrijdagmarkt in het historische centrum van Palmer. Veel lokale kunst, veel kramen met eten en een enkele kraam met lokaal gegroeide groenten; Palmer is de groentetuin van Alaska en met 21 uren zonlicht per dag, voldoende voeding en regen groeien hier recordhouders aan kool, peen en pompoen. Er was ook een Ale House in dat centrum (wel druk) maar een lunch was zo gescoord.

We vervolgen de weg naar een klein meer (Reflecions Lake) bij Anchorage waar de Knik River en de Matanuska River samenvloeien in de Knik Arm. Het zou een bijzondere natuur moeten opleveren maar wij zagen dat er niet aan af; wel goed om even de benen te strekken.
Toen door naar Anchorage waar C. nog een boek wil scoren. Het is vrijdagmiddag, best wel druk in downtown en het lukt niet 1-2-3. Op het 3e adres lukt het wel en dan zijn we vlakbij het laatste hotel van deze reis. Ook daar erg druk, wellicht ook door personeelsgebrek. We besluiten een restaurant verderop de proberen en dat is rustiger en we raken aan de praat met een local  die zich wel zorgen maakt over de teloorgang van Alaska en de V.S.; onvrede met de huidige regering en aantasting van het recht om een vrij leven te leiden. Ik herken het gevoel maar weet ook dat het probleem in elke land speelt en ieder land een eigen oplossing zoekt. Morgen de auto opleveren maar vooral uitruimen; we zullen wat dingen weggooien (zoals gepland) die maar enkele reis mee gingen. Dat biedt ruimte voor de gekochte souvenirs, al zijn dat er niet zo veel.