donderdag 22-06, dag 17 via Talkeetna op weg naar Denali National Park.

22 juni 2023 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

vannacht geslapen: Talkeetna Alaskan Lodge.

Op de agenda: rit naar Denali National Park en bustocht voorbereiden.

Het leukste winkelbordje tot nu toe : "any unaccompanied child will be given a double espresso and a free puppy ", dat was niet vandaag maar hij is hilarisch leuk.

Ontbijt is hier vaak buiten de deur, nieuw voor ons maar dat gaat wennen. Voordeel is dan wel dat je meteen wat voor de lunch kan scoren en dat hebben we vandaag gedaan bij de Flying Squirrel in Talkeetna. De rit naar Denali is prachtig, in de middag hield de regen op en zagen we het landschap veranderen naar de Alaska Range.

Dat is een bergketen die zich zuid-noord uitstrekt met gletsjers aan beide kanten. Wij liepen een rondje in het dal van de Chulitna -rivier welke wordt gevoed door de Ruth-Gletsjer in de Alaska Range. Indrukwekkend dal en volgens de borden is het uitslijten van het dal nog niet afgelopen en wordt het dieper dan de Grand Canyon. Voor onze vroege excursie van morgen hebben we de route en plaatsen alvast verkend en we zijn nog even doorgereden naar de Stampede road ten noorden van Healey. Voor iedereen die het boek "into the wild" heeft gelezen, ik heb het gezien. Ik ben niet zo gevoelig voor cult; ik ga echt die route niet lopen maar het fotograferen van het straatbordje gaf een vreemd gevoel omdat het zo'n ingrijpend verhaal is.

Terug naar ons adres voor de komende 2 dagen: Denali Cabins. Een blokhutje met minimale voorzieningen; het diner in de lokale pub was goed.

Morgen gaat de wekker om 5 uur, dat is natuurlijk extreem voor een vakantiedag maar daarmee zitten we wel om 6 uur in de Denali Park bus met de meeste kans op heel veel wildlife. Daarover morgen meer.