vrijdag 23-06, dag 18: Denali National Park.

23 juni 2023 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

vannacht geslapen: Denali Cabins.

Op de agenda: een vroege busreis ... into the wild ...

Vanochtend om 5 uur de wekker! We hebben de eerste bus het park in. Niet al te best geslapen in onze cabin. Tijdens onze cruise heb ik toch het een en ander opgelopen blijkbaar. Hoesten, zere keel..........gaat er ergens een belletje rinkelen? Verder niet klagen en gaan we als eerste groep met de 6 uur bus het park in. We worden gereden door Bear, hij doet dit al 11 jaar en dat is te horen, hij weet veel van het park, zijn stem is dwingend en hij heeft humor. We stoppen als iemand roept 'stop'! We zien beren, kariboe, Dall sheep, later ook een eland. Opvallend weinig vogels. Omdat het een heldere dag is, is Mount Denali ook helemaal zichtbaar. Wat een ijstijd al niet teweeg gebracht heeft is hier zo mooi zichtbaar. Op de terugweg nog een kariboe langs de bus. Die liep gewoon op de weg.

Wij zijn eerder dan het eindpunt uitgestapt om nog een mooie wandeling te doen op de Rock Creek Trail. Regelmatig toch de waarschuwing dat er beren zijn gezien de afgelopen dagen en dat geeft toch een bijzonder gevoel in de maag. Wat doe je als er echt een beer dichtbij komt. Dat wordt ook tijdens deze tocht weer uitgelegd, niet rennen, maak je groot, maak dat hij er vandoor gaat, maar........als hij echt op je afkomt moet je voor dood gaan liggen, laat hem snuffelen aan je maar beweeg niet dus! Lekker gewandeld maar wel alert. We zien de afdruk van een elandenhoef in de modder en later horen we dat hij over het pad heeft gelopen en nu bij de rivier is gezien met een jong. We maken de wandeling nog extra lang om nog even bij een uitzichtpunt te kijken over het Horse Shoe Lake. Bevers hebben hier een dam gemaakt en de bomen hebben ze van de heuvels rondom het meer vandaan gehaald, we zien de "potloodpunten". Hoe bijzonder is dat.

We treffen het erg met het weer. Morgen gaan we een lange rit maken en daarom vandaag wat boodschapjes ingeslagen, en gegeten op het park waar we vannacht weer slapen. Elke dag is bijzonder, een overmaat aan prachtige indrukken. We spreken ook veel locals, wij Nederlanders zijn toch populair in de Engelstalige landen.