dinsdag 20-06, dag 15: aankomst Seward en transfer Anchorage.

20 juni 2023 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

vannacht geslapen: aan boord MS Roald Amundsen (Hurtigruten).

op de agenda: einde cruise en transfer naar Anchorage, begin landreis.

Een vroeg ontbijt want vandaag wisselt het schip van explorers. Binnen 12 uren wij eraf, aanvoer van verse goederen, tanken en zo meer en dan om 17 uur weer terug op de route naar Vancouver.

Wij gaan met de bus naar Anchorage via het Wildlife-centre. Chauffeur is Stef-fun-nie (safety first, fun next). Ze praat honderduit over zichzelf, Alaska, zichzelf, de omgeving en nog een keer zichzelf. Leukste grap: Alaska heeft maar 2 seizoenen: het regenseizoen en het wegwerkzaamhedenseizoen, en we zitten in het laatste.

We maken na 2 uur een stop in het wildlife-centre, ook wel een pee-excursion genoemd.

Gewond wildlife wordt daar opgevangen en mag een leven lang blijven. Zie ook de foto.

Anchorage is de grootste stad van Alaska met de belangrijkste internationale luchthaven Ted Stevens. Zo'n 300.000 inwoners (van 1 miljoen totaal in Alaska) maar het is niet de hoofdstad, dat is Juneau in het zuidoosten.

Rond 13.30 uur in het hotel, de kamers zijn bijna klaar, de bagage is er nog niet. We gaan de stad verkennen, waar we nog steeds veel rode HH-jasjes tegenkomen. Uit goede bron wist ik dat de 49-th state brewery een heel hip en lekker adresje was dus daar pakken we een beer and burger.

We verkennen de natte stad en zijn vroeg terug op de kamer, nu de koffers nog.

De landreis is begonnen.

1. Anneke:
    20 juni 2023
    We hebben genoten van jullie verslag!!!
    Veel plezier weer verder.
    Liefs