maandag 19-06, dag 14: op zee 11.

19 juni 2023 - College Fiord, Verenigde Staten

vannacht geslapen: aan boord MS Roald Amundsen (Hurtigruten).

op de agenda: College Fjord en scenic cruising.

Vanmorgen werden we wakker met het zicht op een gigantisch grote ijswand; aan het einde van het College Fjord ligt een gletsjer van zo'n 600 meter breed en 115 meter hoog en we kwamen er best dicht bij te liggen. Adembenemend groot, je wordt er stil van maar dat is het ijs niet; het kraakt en het 'praat' en dan valt er weer een brok ijs in de zeearm. Het ijs knalt echt als vuurwerk voordat er een brok loslaat. De lucky foto hebben we niet geschoten ondanks de vele foto's die er werden gemaakt. Helaas groeit nergens in Alaska het ijs nog aan, een gevolg van de klimaatverandering; het ding schuift heel langzaam naar beneden en boven de waterlijn breekt het af. Hij krimpt dus vanaf de achterkant en dat houdt een keertje op!

De rest van de dag staat in het teken van afbouwen: instructie hoe de ontscheping van morgen gaat, koffer moet al klaar staan en iedereen op tijd eruit want de nieuwe groep explorers zal morgenmiddag opstappen.

Tot die tijd cruisen we in rustig tempo naar Seward, op advies van de loods nemen we een onverwachte afslag en komen uit bij een kleine eilanden groep waar de Amerikaanse versie van de papegaaiduiker is te zien (tuffed puffin). De boot wordt meteen stilgelegd en iedereen heeft z'n fotomoment.

Vroeg in de avond neemt de kapitein en de gehele crew afscheid, daarna afscheid van het Explorer Team (de groep die alle activiteiten heeft opgezet en uitgevoerd). We verkennen de sauna en het bubbelbad nog eens, een drankje in de zon op het achterdek en dineren met de Aussies die we al de hele reis spreken.....

Nu is het 21.30 uur en ze doen boven op dek 10 nog een paar Chanti-liederen; niet helemaal mijn ding dus Cris blijft zingen en ik typ dit dag-verslag verder af.

1. Carla:
    20 juni 2023
    Afkicken en bijkomen van de indrukwekkende cruise op naar de landreis!!