zaterdag 10-06, dag 05: op zee 2.

10 juni 2023 - Misty Fjords National Monument Wilderness, Alaska, Verenigde Staten

vannacht geslapen: aan boord MS Roald Amundsen (Hurtigruten).

Op de agenda: 1e excursie naar Misty Fjord.

Vandaag vroeg opgestaan en genoten van de bubbels in de hot-tub op het achterdek. Het is zonnig en we hebben prachtig uitzicht op de natuur.

We varen vandaag over volle zee naar het eerste fjord.

Misty Fjord: dit is een deel van de Tongass Forest en een nationaal monument. 17,000 jaar geleden  was dit gebied bedekt met ijs en door het smelten ervan heeft dit deze prachtige natuur gevormd. Kliffen van enorme hoogtes, watervallen, bossen. Geweldig!

Aan het eind van de fjord waar we niet verder kunnen varen legt de kapitein het schip stil. We staan allemaal met verbijstering te kijken naar de schoonheid van wat we zien. Iedereen is stil of er wordt gefluisterd. Heel bijzonder. Nadat we de tijd gehad hebben om bij te komen kunnen we groep per groep van boord voor onze eerste excursie: het ontdekken van het fjord van dichtbij. Tim in de zodiac en Cris in de kajak. Wat een geweldige ervaring is dat. Het is niet in woorden vast te leggen, we maken foto's maar dat geeft niet het gevoel wat je erbij krijgt. Midden op het water omringt door mega hoge kliffen en alleen het geluid van de watervallen die hier en daar naar beneden kletteren.

's Avonds voor het naar bed gaan wordt er een verhaal (How to built a fire van Jack London) voorgelezen door John, een van de expeditieleiders.

Jack London is net als de latere Chris McCandless een avonturier die Alaska op z'n eigen manier wilde ontdekken; met beiden is het niet goed afgelopen.

Het hoofd zit vol enorme indrukken en er ontstaat een gevoel van gezamenlijkheid tussen ons "explorers".

Bij Tim komt bronchitis opzetten maar er is een dokter aan boord.

1. Jacqueline:
    11 juni 2023
    Wat gaaf zeg puur genieten van een prachtig landschap