vrijdag 16-06, dag 11: op zee 8.

16 juni 2023 - Sitka, Alaska, Verenigde Staten

vannacht geslapen: aan boord MS Roald Amundsen (Hurtigruten).

Op de agenda: sealife-cruise rond het schiereiland Sitka aan de Golf van Alaska.

Het weerbericht van gisterenavond was helaas goed. Het heeft de hele dag geregend! Toch genoten van onze sealife-cruise, veel wildlife gezien. Zeeotters, bultrugwalvissen, zeearenden.  Daarna nog een wandeling door de stad Sitka gedaan, veel winkeltjes die allemaal hetzelfde verkopen want in de haven komen natuurlijk veel toeristen aan land die een souvenir willen meenemen.

Toen Rusland de staat Alaska verkocht aan Amerika was Sitka nog de hoofdstad en dit is ook de plaats waar de koop werd getekend. Je ziet hier dus nog veel Russische invloeden.

De regen heeft ons weerhouden om nog meer van de stad en de omgeving te ontdekken.

Rond 17.00 uur vertrekken we weer naar onze volgende bestemming Glacier Bay. We varen nu niet meer door de fjorden maar over de open zee en dat is heel goed te merken. De golven komen bijna tot ons raam en het schip deint behoorlijk op en neer. Het restaurant is leeg, mensen hebben geen trek om te eten en de lezingen voor vanavond worden naar morgen doorgeschoven. Men adviseert hier groene appels of gember tegen zeeziekte, of languit op bed liggen en meegaan met de golven met je ogen dicht.

Wij  mogen (tot nu toe) niet klagen, we hebben gezellig getafeld met een Australisch stel, beide al gepensioneerd, ze hebben een beach-house bij Canberra en hebben de hele wereld al gezien. We wisselen contactadressen uit want je weet nooit waar het goed voor is.

1. Gerard van der Kamp:
    17 juni 2023
    Open zee is natuurlijk de plek voor een cruise. Ook die weersomstandigheden! Expeditiereis! En hopelijk slaan jullie je er goed door. Groet vanuit de Biesbosch waar we voor 5 dagen de tent hebben opgezet. G&M
  2. Ineke:
    17 juni 2023
    wat ziet dit er koud uit.en arme bob en bil .terwijl we hier een halve hittegolf hebben .
    Maar fijn dat jullie gewoon doorgaan met genieten .liefs ,